zuid-afrika-iris-liebrand.reismee.nl

Inmiddels al weer sinds 1 februari in Zuid Afrika!

Mijn laatste blog is alweer een maand geleden (11 februari). In deze maand heb ik weer ontzettend veel meegemaakt. Hierbij dus een update van mijn tijd hier ;)

13 februari – 19 februari
Maandag moest ik hier voor het eerst naar het ziekenhuis wat 2 uur rijden is van hier in een stad genaamd Port Elizabeth. Nog al een geregel met de kosten, maar alles ging uiteindelijk gelukkig goed. Woensdag had ik een gesprek met Millennium Gloucester hotel in London. Inmiddels weet ik ook dat ik ben aangenomen bij dit hotel. Dit betekent dat ik in juli terugkom naar Nederland en in September weer een nieuw avontuur begin in het prachtige London. Vrijdag moest ik weer naar het ziekenhuis en dit keer voor de behandeling zelf, want maandag had ik alleen maar een gesprek gehad met de arts. Gelukkig ging dit ook allemaal goed dus ik kan er weer lekker 8 weken tegenaan ; ) Gedurende de week gewoon school gehad en lekker naar het strand geweest in de vrije uurtjes. Echt genieten. Bijna elke avond ga ik hier ook wel even naar Ferry’s wat een lokaal klein barretjes is om te poolen (wat je iedereen ziet doen hier in elke bar). Verder is er ook nog Guido’s en Snorts wat meer clubs zijn waar ook echt gedanst wordt. Deze zaterdag was er een strand feest genaamd peachy beach party wat ik natuurlijk niet kon missen. Dit was ontzettend leuk en bijna iedereen van school was hier wel te vinden. Dit betekende een luie zondag en toen was er alweer een geslaagde week voorbij.

20 februari – 26 februari
Te beginnen bij maandag waar ik eerst s’ochtends les had en daarna weer een surf les had. Ik had weer een surf les van Dave. Dit is echt een ontzettend aardige man. Hij had ook zijn hond weer mee genaamd Reef. Je gelooft het vast niet maar deze hond kan ook surfen haha. Als je op je surf plank klopt klimt Reef zo op de surf plank en hij gaat er zo vandoor. Ontzettend grappig om te zien. Verder kreeg ik donderdag de instructie voor het duiken. Ik moest alles passen en we kregen een uitgebreide uitleg over het duiken. Voordat ik dit kon doen heb ik eerst mijn theorie moeten doen. Dit was een online cursus met 9 verschillende onderwerpen waar elk een handboek van was. Na dit gelezen te hebben kreeg je een kleine toets en als je alles had gehaald kon je beginnen met de instructie wat ik dus deze donderdag heb gehad. Voor vrijdag hadden we een auto gehuurd en zijn we naar Port Elizabeth gereden. Ik samen met Gunnar, Dan en Sofie (allemaal huisgenootjes). Ik reed wat ik eerst wel beetje spannend vond omdat hier het verkeer niet zo gestructureerd is als in Nederland en je ook links moet rijden. Het rijden ging uiteindelijk harstikke goed, dus dat ga ik zeker vaker doen hier. We kwamen hier eind van de middag aan en hebben toen een wandeling langs het strand gemaakt en lekker uiteten geweest. We verbleven in het Lungile Backpackers Lodge op loopafstand van het strand en dichtbij leuke barretjes en clubs. S ’avonds zijn we toen naar Beershack geweest wat een ontzettend leuke bar is met allemaal zelf gebrouwde bieren. Zaterdag stonden we vroeg op want we hadden een safari geboekt om 10 uur. We hadden een safari in het Kragga Kamma park. We hebben in 2 uur ontzettend veel gezien en de gids had erg veel te vertellen wat het nog leuker maakte. We hebben antilopen, struisvogels, buffels, giraffen, zebra’s, neushoorn en cheeta’s gezien. De rest van de dag zijn we naar het strand geweest en s ’avonds lekker bij een Italiaans restaurant gegeten. Zondag hebben we uitgecheckt en zijn we nog even naar winkelcentrum geweest. Het weer was namelijk niet echt goed deze dag. Aan het eind van de middag weer naar Port Alfred gereden en toen was ook deze week weer voorbij.

27 februari – 5 maart
Deze maandag tot en met donderdag was rustig en voornamelijk wat dingen voor school gedaan en lekker naar het strand geweest. Deze vrijdag ging ik voor het eerst duiken!!!!!!! Ik had hier echt ontzettend veel zin in. We moesten ons om 9 uur ‘s ochtends melden bij de duikschool waar we al onze spullen pakten en naar het zwembad reden. We moesten eerst een zwemtest doen van bijna een half uur en daarna konden we onze wetsuit en al het andere wat nodig is om te duiken aantrekken. De volgende uren kregen we van allerlei technieken uitgelegd en hebben we vooral veel geoefend met wat als dit gebeurt wat doe je dan en wat als dit gebeurt …. Wat ik vooral erg lastig vond is het horizontaal op een plek blijven in het water. Hierbij moet je namelijk erg goed letten op je ademhaling en je moet precies genoeg lucht in je vest hebben en je gewichten moeten precies goed zijn. Op het einde lukte het me wel om dit relaxed te kunnen doen wat erg belangrijk is als je voor langere tijd onder water bent. Nu nog 1 les in het zwembad en dan gaan we met de hele groep een heel weekend naar Port Elizabeth om daar in de zee te duiken. Het was ontzettend vermoeiend aangezien we pas om 3 uur het water weer uit gingen. Ik had deze ochtend ook mijn was naar school gebracht, want we hebben hier zelf geen wasmachine. Ik wou het ophalen, maar het was al dicht. Ik had echt bijna al mijn kleren naar de wasserette gebracht dus ik moest ze echt hebben want zaterdagmorgen zou ik naar Kaapstad gaan. Het was nogal een avontuur om mijn kleren terug te krijgen zal ik je vertellen. Ik ging naar de receptie, maar blijkbaar heeft maar 1 iemand een sleutel en dat is de manager van de schoonmaak. Zuko van de receptie probeerde haar te bellen, maar ze nam niet op. Plan B was om met de beveiliging naar haar huis te rijden om de sleutel op te halen. Ik maakte dus een afspraak bij de beveiliging. De beveiliging reed me naar haar huis, maar dit bleek midden in de sloppenwijken te zijn. We stopten en meteen stonden er meerdere kinderen om de auto naar me te staren. Het leek wel of ze nog nooit een ‘’wit’’ iemand hadden gezien. Ik had mijn raam open en ze begonnen meteen aan mijn haar en huid te voelen. Ik was een beetje verbaasd, maar de kinderen waren ontzettend lief en schattig. Ik had het helemaal gemaakt toen ik ze ook nog een high five gaf haha. De manager van de schoonmaak bleek niet thuis te zijn helaas. Later op de dag is de beveiliging nog terug gegaan en toen was ze er gelukkig wel en kon ze de deur voor me open maken en had ik mijn schone kleren. Ik was nog nooit zo blij met schone kleren en ik kon toen eindelijk mijn koffer inpakken voor Kaapstad. Zaterdag gingen we met de bus met de hele event management groep naar Kaapstad. Dit zou een week worden waar we van allerlei dingen zouden doen gerelateerd aan evenementen in Kaapstad. We verzamelden om 6 uur ’s ochtends bij school (lekker op tijd dus pff). Rond het avondeten kwamen we aan in Kaapstad in het never@home hostel. We zijn toen gelijk naar de haven gelopen en daar wat gegeten en natuurlijk gewinkeld, want in Port Alfred kun je dat niet echt. De volgende ochtend (zondag) hadden we eerst een vrije ochtend en daarna zijn we naar Kalk Bay gereden waar we een heerlijke lunch hadden bij Brass Bell. Hierna reden we terug richting Kaapstad waar we naar een openlucht concert gingen genaamd Kirstenbosch concert. Ontzettend leuke trendy zuid - afrikaanse muziek en het beste was nog wel we hadden de tafelberg als uitzicht.

6 maart – 12 maart
Maandag begon met een bezoek aan het Cape Town International Conference Center. Een enorm gebouw waar grote vergaderingen, evenementen, concerten enzovoorts worden gehouden. Hierna was het tijd voor een bezoek aan het stadium, waar naast voetbalwedstrijden ook veel andere evenementen plaats vinden. S ‘avonds was het tijd om bij Mama Afrika te eten. Ze zeggen dat je zonder hier te hebben gegeten eigenlijk niet in Kaapstad bent geweest. Dit zegt genoeg en ik kan je zeggen ik ben het hier volkomen mee eens. Hier serveren ze echt zuid - afrikaans eten en er is elke avond traditionele zuid – afrikaanse live muziek. Dinsdagmorgen begon met een wijn proeverij bij een prachtige wijn boerderij genaamd Spier. Hierna kregen we hier een ontzettend luxe picknick lunch. Eind van de middag zijn we de tafelberg beklommen wat een ontzettend mooie ervaring was. Woensdag begon onze dag met een rondleiding door het 12 apostles hotel & spa. Dit is een ontzettend luxe 5 sterren hotel wat gespecialiseerd is in bruiloften en andere speciale gelegenheden zoals verjaardagen. In de middag hadden we een team building opdracht waar opdrachten hadden die we door heel Kaapstad moesten uitvoeren. Dit waren voornamelijk grappige opdrachten zoals ‘’eet een appel in de Apple store’’ of ‘’maak een selfie met een local’’. S’avonds gingen we uiteten bij Star Dust. Dit is een restaurant waar de bediening optreed tussen het bedienen door. Het heet ook theatrical dining. Dit was echt een groot feest iedereen stond op een gegeven moment op de tafels en stoelen. Donderdagmorgen hadden we een rondleiding bij Grand West wat een gebouw is met mega veel casino’s en ander vermaak zoals bioscopen, concertzalen en super veel restaurants. Dit was officieel het einde van de event management week, maar ik had met 3 andere meiden besloten het weekend in Kaapstad te blijven en zelf terug te gaan met het vliegtuig op Zondag. We hebben daarom ook na de laatste activiteit onze auto opgehaald waarna we naar het winkelcentrum zijn gereden om even rond te kijken en wat te eten. Daarna zijn we naar Lion’s head gereden wat een berg is tegenover de Tafelberg. Deze hebben we extra laat beklommen zodat we de zonsondergang op de top konden zien. Dit was nog best pittig, want er zaten stukken bij dat we echt met handen en voeten de berg op moesten komen. We waren echt precies op tijd en zagen een prachtige zonsondergang op de top van Lion’s head. We hadden ons alleen niet helemaal gerealiseerd dat we ook nog terug moesten en dit keer was het donker. Maar we uiteindelijk zijn we allemaal weer veilig beneden gekomen. Toen hup de auto in op weg naar ons eerste hostel in Simons Town genaamd Simons town boutique backpackers wat ongeveer een uur rijden is vanaf Kaapstad. Niks was hier meer open om te eten, dus het werd Mc Donalds deze avond. De volgende morgen stonden we redelijk vroeg op en hadden we ontbijt bij een lokale banketbakker genaamd ‘’the sweetest thing’’. Een ontzettend schattige banketbakker waar je ook kon ontbijten. Hierna hebben we het plaatsje zelf bekeken en daarna naar Boulders Beach gereden. Dit is het enige strand ter wereld waar je vrij met pinguïns kan zwemmen. Een ontzettend gave ervaring. Het zijn echt ontzettend leuke beesten en ik heb er zelfs 1 een ei zien leggen. Hierna reden we verder naar Cape point en Cape of good hope. Ontzettend toeristisch maar allebei wel echt dingen die je gezien moet hebben. Hierna reden we naar Kalk Bay voor het avond eten. We aten hier weer bij Brass Bell omdat dit zo goed was bevallen. Hierna reden we door naar Stellenbosch. Dit is de plaats in zuid – afrika als het gaat om wijn. Hier zijn tientallen wijngaarden te vinden en hier worden een van de beste wijnen ter wereld gemaakt. We sliepen hier in het Banghoek place hostel. Toen we Stellenbosch in kwamen rijden kwamen we er pas achter dat het echt een studenten stad is. Daarom besloten we om een taxi te nemen naar het uitgaansgebied. Het was een ontzettend geslaagde avond. Zaterdag waren we allemaal nogal moe, maar dat mocht de pret niet drukken natuurlijk. We besloten uiteindelijk naar een wijn boerderij te gaan genaamd hartenberg. Hier hadden we weer een heerlijke picknick met dit keer druivensap in plaats van wijn omdat we na gisteravond nog even geen wijn konden zien (oeps). Later op de middag reden we terug naar Kaapstad waar we dit keer een hostel hadden in Long Street. Dit is de uitgaansstraat van Kaapstad. We hebben hier toen heerlijk gegeten bij Royal Eatery en natuurlijk moesten we het uitgaansleven ook hier even ontdekken. De volgende ochtend (zondag) moesten we vroeg op. 8 uur zaten we in de auto op weg naar het vliegveld waar we onze auto inleverden. Alles ingecheckt en door de douane en toen lekker ontbeten. Om 11 uur vlogen we terug naar Port Elizabeth waar we met een touring busje weer werden gebracht naar Port Alfred. De rest van de zondag zoals je al wel kan raden een beetje opgeruimd en verder lekker niks. Wat was dit een geweldige week!

Sorry dat het weer zo lang was, maar ik heb echt geen idee hoe ik dit korter had kunnen doen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Kijk vooral ook even naar de foto’s die ik heb geüpload.

Groetjes uit het heerlijk Zuid Afrika!

Ik spreek jullie snel weer.

Xxxx

Iris

Inge

Hoi Iris,

Wat leuk om weer te lezen dat je zo geniet van alles.
De foto's zijn ook erg mooi, vooral die van de pinguïns.

Liefs, Inge

Rienke

Wat leuk om te volgen Iris! En wat prachtig al die foto's!!

Anita Nijland

Wat heb je weer veel gedaan en gezien.
Vooral dat zwemmen met pinguïns...geweldig.

Alice Jansen

Heel erg leuk Iris om je verhalen te lezen.......heel erg genieten van de komende tijd !
Groetjes uit Borculo

Monique

Hoi Iris,
Wat beleef je veel!
Geweldig!'en wat een prachtige foto's! En verhalen natuurlijk !Leuk dat jullie veel dingen doen samen met andere studenten. Hele leuke tijd lijkt me?
En hierna naar Londen, ook erg leuk.
Geniet er van!